Behöver vi verkligen feminism? Eller all PR är bra PR.

25/09/2014 21:32

Vi har nog hört dem ganska många gånger vid det här laget. Inte behövs väl feminism. Sluta gnäll. Du har din rösträtt, räcker inte det. Vi har kommit ganska långt, i alla fall här i Sverige. Även om jag inte alltid direkt tycker att det är ett ont patriarkat som vill mig illa, så fick det som hände Emma Watson mig att inse att ja det finns väldigt många som vill kvinnor illa. Jag väljer att kalla dem för kvinnohatare, då det inte har något med deras kön att göra utan mer deras inskränkta tankesätt och osäkerhet. Men min förhoppning är att det som hände Emma Watson får andra att inse hur utbrett kvinnohatet är. Och då menar jag de som inte längre tror att feminism behövs. Plötsligt handlar det inte om någon artikel som kanske innehåller lite mycket manshat som får massor av hatkommentarer, utan om FN. Det är lite mer på riktigt


Det fick mig även att inse hur rädda dessa kvinnohatare måste vara. De kanske inte inser själva hur tydligt det är men jag tycker i alla fall att det är ganska tydligt. I ett tidigare blogginlägg beskrev jag hur sexuella hatkommentarer kan tolkas på ett sätt som antyder att personen i fråga inte presterar i sängkammaren. Jag presenterade en teori där det framgår att näthataren inte känner sig värdig t.ex. en respektive och därmed försöker trycka ned den så att den stannar kvar. Det behöver inte nödvändigt visst handla om dåliga prestationer i sängkammaren, utan något som får personen i fråga att tvivla på sig själv. Dålig självkänsla. På samma sätt så blir dessa kvinnohatare skiträdda när det plötsligt kommer en kvinna som har samma kvalifikationer till t.ex. en tjänst. Nu är det kört. Slut. Istället för att jobba på sig själva och utvecklas så väljer dessa människor att lägga ansvaret på andra. I detta fall kvinnor, i andra fall invandrare. Samma grund men olika offer. Samma sak gäller de som mobbar, det är ett sätt för dem att dölja sin egen osäkerhet.

Så vad menar jag med all PR är bra PR? Tydligen så var det en PR firma som utnyttjade tillfället. Hur kan de vara såna okänsliga idioter kan man fråga sig. Det kan man göra eller så vänder man på frågan. Man ser det på ett lösningsbaserat sätt. Kan detta gynna oss. Då menar jag inte att vi fabricerar lögner för att främja feminismen. Utan lite mer som att lämna lite ost på bordet och så kommer råttan fram. Vad innebär det? Råttor gillar ost. Eller så gör det helt enkelt oss medvetna om att råttan finns. Vi har ett problem. På samma sätt så har den här osmakliga PR kampanjen fått oss att förstå hur utbrett kvinnohatet är.  

https://emerald-eye.webnode.se/news/jag-raknar-till-tio/

"There's no evidence to suggest that 4chan ever hacked the Rantic Marketing website, and instead it appears that the fake company modified the site itself for publicity."

https://www.vox.com/2014/9/23/6832243/the-sexual-threats-against-emma-watson-are-an-attack-on-women

Men det var ju bara en osmaklig PR trick kanske du tänker. Jo men det har inte riktigt med saken att göra. Det som spelar roll och det som vi faktiskt måste  fokusera på är alla hatiska kommentarer som faktiskt följde. Så det viktiga här är att vi inte får släppa det av anledningen att det ju var en PR kupp. Om penicillinets grundare bara hade tvättat rent petriskålen och gått vidare utan att ha reflekterat, så hade vi inte haft något penicillin idag. Låt oss inte begå ett sådant misstag. Låt oss ta ett steg i rätt riktning. Låt oss skapa historia.

Slutligen vill jag poäntera att jag på inget sätt vill rättfärdiga attacken på Emma Watson. Snarare föra fram vad den säger om samhället, dvs att vi verkligen är i behov att diskutera feminism. Vi har långt kvar att gå innan vi har ett jämnställt samhälle.

/Emerald Eye

PS. Skriv gärna vad ni tycker om texten nedan


Ämne: Behöver vi verkligen feminism?

Förtydligende

Date: 27/09/2014 | By: Emerald Eye

Tack för din kommentar! Har skrivit ett litet förtydligande, vill inte ge sken av att jag rättfärdigar attacken. Inlägget vill ge en alternativ tolkning av attacken. Jag har bara antagit att folk skulle förstå att titeln är en aningen sarkastisk.

Hella affären äcklar mig

Date: 26/09/2014 | By: Anonym

Om man anser att attacken på Emma Watson går att rättfärdiga bör man nog helt enkelt sluta kalla sig feminist.

Emma Watson spred ett starkt och feministiskt budskap som även nådde ut till människor som annars inte tänker på feminism eller ser det som en könsseparatistisk extremiströrelse vilket nådde ut på oväntade platser såsom 9gag och Twcenter.net (humor respektive spelforum, mest unga män).

Istället valde en fejkad PR-byrå att kidnappa hennes budskap och objektifiera henne vilket sedan anammades av svenska "feminister" såsom Lisa Magnusson såg det som mer klickvänligt att skriva om Emma Watson som naken och offer än som en stark ung kvinna med föredömliga värderingar.

New comment