Inte skulle vi väl behandla män så som vi behandlar kvinnor?

08/08/2014 00:23

Vi har sett det för. Hur något förlorar i värde. Trots att det är lika viktigt som tidigare. Hur något förlorar i värde när det mer och mer ses som något kvinnor håller på med. Förut så hade läraryrket status. Så vad var det som hände? Detta är en text som är riktat till er som inte tror att feminismen bör få något utrymme längre. Vi har ju kommit så långt. Räcker det inte nu?

Så varför har läraryrket förlorat i status? Varför beter sig ungarna som om de har rätt att kränka sina lärare. Inte skulle de bete sig lika respektlöst under ett besök till sin husläkare?

För många år sedan hörde jag någon utrycka oro över att läkaryrkets status skulle sjunka. Varför då? Jo fler och fler kvinnor utbildade sig till läkare. Jag tyckte då att det var ett absurt uttalande. Men nu förstår jag varför.

Sjuksysteryrket har nog alltid varit ett lågstatus yrke, speciellt om man jämför med läkarna. Så varför? Är det för att det alltid varit ett kvinnodominerat yrke? En vän berättade att de inte har rätt att strejka. Då förstår jag varför, och hur de lyckats hålla lönerna nere. Men vad blir konsekvenserna av detta? Eller frågan kanske egentligen borde vara, hur många kommer dö? Och hur länge får detta pågå? Hur mycket är ett liv värt?

https://www.dagensarena.se/opinion/my-morin-jag-kraver-din-avgang-filippa-reinfeldt/

Så varför påstår jag att folk kommer dö? Jo vad sker när det inte finns några sjuksystrar kvar? Vad sker när folk inser att studielån och 4 års pluggandet kommer leda till ett liv i fattigdom. En del kommer välja andra karriärvägar och resten åker till Norge. Så vad sker när det inte finns några sjuksystrarna överhuvudtaget? Folk kommer dö. Vi har redan märkt att det blir kaos när mödrar ska föda sina barn under sommarmånaderna.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/stor-brist-pa-vardpersonal-i-sommar/

Undrar bara hur lång tid det skall ta innan de ansvariga ska förstå vilket helvete de skapat. Hur många liv som kommer gå förlorade.

Det jag inte riktigt förstår är varför får läkare jobba som inhyrada konsultläkare som kostar mer? När sjuksystrarna inte ens får strejka? Läkarna har också en besgränsad strejkmöjlighet. Men poängen är den, om man kan stryka sjuksystrarnas strejkrätt, då borde man väl kunna förbjuda att läkare jobbar som hyrläkare. Inte skulle man väl välja at ta in hyrsjuksystrar? När sjuksystrar säger upp sig för att de inte klarar av den absurda påfrästningarna så blameas de som svikare. Vad sker när en läkare säger upp sig och går över och blir en hyrläkare? Inget? Hen har gått upp i lön.. Bravo! Eller? Någonstans känner jag av en underton. Någonstans känner jag att det är skillnad på människor och människor. Skillnad på kvinnor och män. För inte skulle väl män behandlas som kvinnor. Inte skulle man väl sjunka så lågt?


/Emerald Eye

Ämne: Inte skulle vi väl behandla män så som vi behandlar kvinnor?

No comments found.

New comment