Konsten att inte lära sig av sina misstag

26/01/2015 00:17


Att inte lära sig av sina misstag, det måste låta som ett ogenomtänkt tips som motsäger all logik. Att dra lärdom av sina misstag är väl ett sätt att lära sig och att utvecklas. Ett absolut måste för att ta sig fram i livet. Eller?


Till många regler finns det dock ibland  undantag. Som kemist så är jag väl lite av en expert på undantag. Ibland drar man slutsatser som känns logiska. När ens föräldrar gång på gång utrycker sig på sätt som ger undertoner av att du inte duger. När ingenting du gör spelar någon direkt roll i deras ögon. Eller när den du tror dig älska vänder dig ryggen. Du kanske inte var så där direkt älskbar trots allt. Inte direkt värd den där ansträngning när det kom till kritan. Det kanske känns logiskt just då. Då när demonerna från förr viskar saker som idioter sagt långt tillbaka. Då är det lätt att dra slutsatser som känns väldigt logiska just då.


Tyvärr så har jag nog lärt mig för mycket av mina misstag genom åren. Att göra misstag gör ont så det har känts naturligt att försöka undvika dem. Som ett resultat av dessa lärdomar så har jag ibland svårt att vara mig själv. Svårt att tro att folk faktiskt bryr sig. Speciellt svårt att tro att någon faktiskt vill veta vad jag känner och tänker. Det resulterar ibland att jag kan verka avvisande. Speciellt de dagar jag inte känner mig så stark.


Konsten ligger i att inse att det inte nödvändigtvis är just ditt fel. Det är inte ditt fel att dina föräldrar kanske varit med om saker som påverkat dem negativt, och fått dem att agera på ett sätt som inte är optimalt. Det kanske inte är just ditt fel att den där relationen sprak. Kanske ska du vara glad att den gjorde det. Du är högst sannolikt värd någon bättre. Du är värd någon som anser att du är värd ansträngningen. Självklart ska man inte alltid tolka det som om allt är någon annans fel. Det är avvägning man får göra. I slutändan måste man våga ifrågasätta hur man drar slutsatser och särskilja dåliga från bra slutsatser. För att vara lite extra tydlig så menar jag att man absolut i många fall bör försöka lära sig av sina misstag under förutsättningen att man inte drar fel slutsatser.  


/Emerald Eye