"Nä jag kommer inte kunna köra bil"

30/05/2014 11:22


När jag äter min frukost på morgon så brukar jag lyssna på radion. Vilket innebär att man också utsätts för en del reklam. Och ja citatet ovan är taget från en reklamsnutt som konstigt nog vill få folk att hyra bil. Så varför stör jag mig på detta? Varför sätter jag mig ned för att skriva om detta på min blogg. Varför stör det mig att kvinnor porträtteras som om de är hysteriska våp som inte klara något? För er som lyckligtvis sluppit lyssna till denna reklamsnutt, så har kvinnan just tagit sitt körkort. I reklamsnutten så får hon sen frågan vad hon ska göra nu och det framgår att hon då inte har någon bil. Ja ni förstår nog. Det finns en till reklamsnutt från detta företag, där det istället är en man som just fått sitt körkort. Självklart porträtteras han som en stabil och glad person som äntligen för börja köra bil. Som litar på sin förmåga. Varför kan inte kvinnor börja protesteras på detta sätt. Varför måste vi utsättas för dessa hysteriska förebilder. Varför får inte vi äga rätten att vara stolta över våra förmågor.

Det finns en annan reklam där det finns en liknade ton. Till början var jag positivt inställd till reklamen, då det handlade om en kvinnlig affärsperson som blir uppringd av sin manliga sekreterare.  Så varför börjar jag plötsligt irritera mig på även denna reklam? Jo självklart så har kvinnan gjort bort sig och åkt till fel mötesplats. När hon blir uppringd av sin lugna och stabila manliga sekreterare så blir hon hysterisk och börjar rabbla upp alla möjliga ursäkter. Så hade väl inte en manlig affärsperson bettet sig. Så varför måste vi kvinnor porträtteras på detta sätt?

Det är inte bara skadligt för kvinnor som växer upp och letar efter sin identitet. Det ska inte vara konstigt när en kvinna stolt säger "Ja jag kan köra bil". Det ska vara självklart.  Men det som också är farligt med detta är hur männens syn på kvinnor påverkas. Det kan till exempel finnas i baktankarna när en rekryterare skall rekrytera till en specifik tjänst. En tjänst där det är viktigt att personen kan hålla huvudet kallt. Vore det inte sorgligt då om rekryteraren tänker, det kanske är bäst att ta en man, någon som inte blir hysterisk.

Jag vet många kvinnor som har mer "stake" än många män. Så det är kanske dags att sluta porträttera oss kvinnor som hysteriska våp!


/Emerald Eye


Poll

Stör du dig på hur kvinnor porträtteras i olika reklamer?

Ja (0)
0%

Nej (0)
0%

Total votes: 0

Ämne: "Nä jag kommer inte kunna köra bil"

Nike Free Run 3 Femme Pas Cher https://www.menaftergod.com/

Date: 16/10/2014 | By: Alvarotot


New comment