Sluta avbryt mig med orden " vad vacker du är"

22/05/2014 00:42

Som de flesta redan förstår så beskriver ordet vacker ett yttre attribut. Det är ett ord som beskriver ytan. Det är en egenskap som i mångas ögon är fast, som du kanske har eller inte. Att betraktas som vacker har i dagens samhälle blivit viktigare och viktigare. Något som fler och fler anser mer värt än livet. Då det aldrig är helt riskfritt att utföra olika skönhetsingrepp. Och då menar jag även de som torterar sina kroppar genom svält.

Så varför blir jag inte glad när någon närstående avbryter eller hela tiden måste nämna hur vacker jag är? Jag kom ju just fram till hur viktigt och positivt det är, så varför blir jag inte glad? Jag vill vara något mer än vacker att se på, jag vill vara något mer än objektet som pryder din sida.

Om man inte föddes igår så är det ganska lätt att inse att de skönhetspåtryckningar som vi kvinnor utsätts för inte direkt är till vår fördel. Det är inte oss det gynnar. Ju mer tid vi lägger på vårt yttre desto mindre tid kan vi lägga på det som är viktigt, karriär och personlig mognad mm. Att konstant tänka på hur håret faller och att magen helst inte ska synas i den där klänningen. Alla sådana tankar tar energi och tid.

Jag är en riktig person med tankar och känslor. Att konstant enbart adressera mina yttre attribut gör att mina andra egenskaper, de som faktiskt är viktigast, hamnar i skymundan. Att enbart se till mitt yttre gör att jag kommer bli väldigt intellektuellt uttråkad. Varför slösar jag då min tid att stå vid din sida, när det kanske räcker att du har en bild på mig.

https://www.huffingtonpost.com/2014/06/24/verizon-ad-tells-parents-to-encourage-girls_n_5526236.html?ncid=fcbklnkushpmg00000063
Jag vet att jag är vacker. (Och om du inte riktigt känner det, sluta upp med det). Så du behöver inte säga det gång på gång. Jag klarar det på egen hand.


Ah kanske du tänker, då säger jag helt enkelt hur underbar du är. Även här finns det många tillfällen där det självklart uppskattas, men inte alltid. Och ibland kan det till och med göra mer skada än nytta. Som när jag berättar något där jag vill ha ett svar, en respons. Då kan de underbara små orden förvandlas till något annat, och ge mig en känsla av att det kanske är bäst att jag håller tyst. För det jag precis sa var tydligen inte ens värt att kommentera.

/Emerald Eye


Poll

Känner du att ditt utseende får mer fokus än dina andra egenskaper

Ja (6)
100%

Nej (0)
0%

Total votes: 6

Ämne: Sluta avbryt mig med orden " vad vacker du är"

Good info

Date: 05/06/2016 | By: Pharme450

Very nice site!

Good info

Date: 05/06/2016 | By: Pharme756

Very nice site! <a href="https://aieypxo2.com/tovas/1.html">cheap goods</a>

Good info

Date: 04/06/2016 | By: Pharmc969

Very nice site!

Good info

Date: 04/06/2016 | By: Pharma346

Very nice site! <a href="https://aixypeo2.com/ayatxa/1.html">cheap goods</a>

Good info

Date: 04/06/2016 | By: Pharmc208

Very nice site! <a href="https://apeoixy2.com/tqsvv/1.html">cheap goods</a>

Good info

Date: 03/06/2016 | By: Pharmk948

Very nice site! <a href="https://apeoixy2.com/tqsvv/1.html">cheap goods</a>

Good info

Date: 02/06/2016 | By: Pharmf814

Very nice site!

Good info

Date: 02/06/2016 | By: Pharma27

Very nice site! <a href="https://apxoiey2.com/aovax/1.html">cheap goods</a>

Good info

Date: 01/06/2016 | By: Pharmk369

Very nice site!

Good info

Date: 01/06/2016 | By: Pharmf18

Very nice site! <a href="https://ypxoiea2.com/qyatxq/1.html">cheap goods</a>

1 | 2 >>

New comment