Sluta fråga hur hon var klädd den där ödesdigra kvällen

01/06/2014 22:05


Så fort orden lämnar åklagarens tunga så lyser det ganska tydligt hur hen tänker. Ett nej kanske inte längre är ett nej. Tydligen räcker det med att kolla hur hon är klädd. Hur lång var hennes kjol, tydligen räcker det. Varför bemöda sig att ge kvinnor en utbildning när, när det ändå inte riktigt spelar någon roll vad de säger.

En vän berättade om en gång när hon åt middag med några kollegor. Hon hade berättat om något. Några dagar senare fick hon ett mail av sin manliga, med en länk som bekräftade det hon hade påstått. Tydligen räcker det inte alltid för en kvinna att säga "så här är det". 

Som den där gången som när kvinnan skrek nej. Tydligen hade hon någon gång under kvällen sagt att hon gillade BDSM. Om åklagaren bemödat sig att ens fråga någon som faktiskt utövar det, så hade fallet förmodligen fått en annan utgång. Det räcker ju att man t.ex. läst boken "Femtio nyanser av grå" för att förstå det. Men men det var ju bara ett våldtäktsfall. Tydligen krävs det inte så mycket för att spela korkad. För tydligen krävs det inte så mycket för att övertyga en åklagare om att man var helt säker på att kvinnan ville ha sex.

https://www.dagensarena.se/magasinetarena/elin-bengtsson-lat-mig-beratta-vad-bdsm-ar/

Jag känner nästan lite sympati för er män. Det kan inte vara kul att folk tror så lågt om er. I know the feeling!! För ni riktiga män, som behandlar kvinnor med respekt, får ju också skit för att våldtäktsmännen beter sig som de gör. Jag vill poängtera att jag ser män och kvinnor som jämställda, d.v.s. att de bör respektera varandra lika mycket. Det handlar inte enbart om att man rå dissar kvinnors rätt till sina egna kroppar. Det man även gör är att påstå att män helt enkelt inte är så intelligenta. Så ja även män kränks när frågan ställs.

Jag skriver detta inlägg eftersom jag själv gärna klär mig i kjol eller klänning. Och med det menar jag bara en sak. Så nej det finns inget att läsa mellan raderna. Jag klär mig i klänning för att jag tycker att det är snyggt, inte för att du skall tycka om vad du ser. Det finns en detalj som folk inte verkar förstå. När jag hittar en klänning som jag tycker om, så finns den bara i en längd. Visst den finns i olika storlekar, men bara i en längd. Jag kanske inte är riktigt tydlig.  Bara i EN längd!!!. Om man inte vill ha en klänning som går ned till fötterna som finns det i princip bara en längd på klänningar. Och den längden är ofta lite för kort. Även jag önskar att de klänningar som finns att köpa vore lite längre. För som det är nu så känner jag mig ofta tvungen att ha en diskret kjol eller shorts under. Det är ganska irriterande att konstant behöva dra lite i klänningen så att den blir lite längre. För att slippa de blickar som identifierar en som en slampa.

Nästa gång frågan ställs så kanske den bör ställas till de som faktiskt är ansvariga, till de som inte ser till att utbudet förbättras. Till de modeföretag som envis med att tillverka klänningar, som kanske mer är till för männen. Så att de har något vackert att se på, något kort. Så länge vi tillåter dessa åklagare att ställa denna typ av fråga, så bidrar vi till att skapa ett samhälle där kvinnors åsikter inte riktigt spelar roll. Är det något som du vill ha på ditt samvete?


/Emerald Eye


Ämne: Sluta fråga hur hon var klädd den där ödesdigra kvällen

No comments found.

New comment

Poll

Tycker du att rättssamhållet har spårat ut?

Ja (2)
100%

Nej (0)
0%

Det är bättre att fria än att dömma en oskyldig? (0)
0%

Total votes: 2

Poll

Tycker du det är svårt att hitta klänningar i rätt längd?

Ja (1)
50%

Nej (1)
50%

Total votes: 2

Poll

Som man, känner du dig kränkt av rättsamhället?

Ja (1)
100%

Nej (0)
0%

Total votes: 1