Vad är feminism och vem är det som bestämmmer det?

04/12/2015 17:00


Det råder helt enkelt delade meningar om vad feminism handlar om. Det är lätt att se i bland annat metro. Dock måste man inse att en då har två val. Antingen reflekterar man lite och bestämmer vad man själv vill få ut av feminism eller så låter man andra bestämma. Antingen behåller man offerkoftan på eller så tar man av den. Att ta av sig offerkoftan är inte en omöjlighet, utan enligt mig så är det en förutsättning för ett jämställt samhälle. Att blint tro att mediers bild av feminism är den ända sanningen och att denna sanning är skriven i sten, är nästan som att tro att SD vill gott. Det gäller att börja ifrågasätta men samtidigt inse att många har olika uppfattningar om just feminism.


Kortfattat så innebär feminism att kvinnor och män skall behandlas på lika villkor. När jag säger att de ska behandlas på samma villkor så menar jag inte att kvinnor ska behandlas som män. Eller att män ska behandlas som kvinnor. Det gäller att skala bort det yttre och inse att det handlar om individer. Till er som inte definierar er som varken kvinna eller man, så vill jag att ni förstår att ni är inkluderade som individer. I grunden innebär det att visa varje individ med respekt och inse att det inte finns genvägar till hur människor fungerar eller till vad som kan förväntas av dem.


Jag har nog haft ett par pojkvänner i mitt förflutna som haft uppfattning att så länge de behandlar mig på samma sätt som sina manliga vänner så är de jämställda. Men att utsätta mig för samma emotionella förtryck som män rent generellt utsätts för i större utsträckning är inte direkt en bra lösning. Utan snarare fel väg att gå.


I mina ögon så handlar feminism att plocka bort förväntningar som grundar sig från personens kön. Det handlar inte om att tvinga på en klänning på sin sexåriga son, utan att vara tydlig mot sonen att den får känna efter och uttrycka det den vill.


Feminism handlar inte om att ta bort männens alla privilegium, utan man måste inse att kvinnor och män har av tradition olika typer av privilegium. Så länge man bara ser männens privilegium och kvinnors brist på makt, så har man missat det väsentliga. En manlig vän berättade hur han blev hånad av förskolelärarna om han gråtit. På samma sätt som när kvinnor hånas om de tror sig vara något mer än ett objekt så hånas män när de visar sina känslor. Männen är inte feminismens huvudfiende, utan vi måste alla inse att vi alla är med och påverkar spelreglerna.


Jag minns ett bildspel där kvinnor skrev på lappar varför de inte är feminister. Bland annat så var det många som skrev "för att jag inte ser mig som ett offer". Visst det finns många feminister med offerkoftan på som är tydliga med att de ser sig som offer, men det betyder inte att det är en definition av feminism. Samma sak som att tro att IS är en religiös organisation.



/Emerald Eye