Vad sker när du säger att jag är förtryckt?

19/07/2014 21:04

Ja vad är det som faktiskt sker när jag igen och åter igen blir kallad förtryckt. När du som feminist kallar mig förtryckt. Gör det att jag ställer mig upp och tar tillbaka den makt som tydligen har tagits ifrån mig? Nej jag är medveten om de normer som jag vuxit upp med. Eller jag blir mer och mer uppmärksammad av dem. Det är en pågående process. Men vad sker när man gång på gång blir uppmärksammad om att man ligger på botten. Inget. Man kanske tänkte ja, det stämmer nog. sant. Dessutom kan man bli lite nedstämd. Om man blir matad med budskapet så köper man det. Man accepterar det.


Jag vill ge ett exempel på vad som sker när man inte blir uppmärksammad av det som är så tydligt. Jag fick min dyslexidiagnos när jag var 22 år gammal. Jag hade misstänkt det lite, men när min svenska lärare en gång sa att jag var bra. Ja då lät jag det passera. Så vad var det som skedde då. Jag valde att plugga till civilingenjör. Hade jag vetat om mitt handikapp så hade jag nog inte vågat. Men jag vågade och jag klarade det. Visst det gick bättre när jag fick diagnosen och visst det är nödvändigt att först se problemet innan man kan lösa det. Men när man väl är medveten om problemen så kanske man ska fokusera på att lösa det. För när jag blir kallad förtryckt så känner jag mig mer handlingsförlamad.


För många år sedan hörde jag om en saga med samma budskap. Det var ett gäng grodor som deltog i ett lopp uppför en kulle. Längs med vägen stod massor av åskådare. Vet ni vad de ropade? De ropade "ni kommer inte klara det!!". Så kan ni gissa vad som sker? Längs med vägen så var det en efter en av grodorna som inte pallade och fick avbryta. Men det var en groda. En groda. En som klarade sig hela vägen. Den var döv.


Så varför blir jag jävligt irriterad när du gång på gång säger åt mig att jag är förtryckt? För att jag inte vill förbli förtryckt. Jag är en lösningsorienterad person som vill lösa problem. Så istället för att du lägger din tid på att uppmärksamma hur förtryckt jag är, så vill jag veta hur jag bryter denna norm. För jag anser att jag har ansvar över att ta min makt. Istället för att hänga ut och förlöjliga de nyvunna feministiska män för att de så lätt får uppmärksamhet, varför uppmärksammar vi helt enkelt inte kvinnliga feminister mer?

https://www.aftonbladet.se/debatt/article19241397.ab


Sen blir jag riktigt irriterad när män i feministiska forum blir tilltalade "du som privilegierad". Det är samma sak som att säga till mig att jag är förtryckt, fast tvärtom. Det ger dem känslan av att de faktiskt, till skillnad från oss kvinnor, har rätt till makten. Så vad är det som händer? Det upprätthåller de maktstrukturer som feminismen så gärna vill bryta. Så varför beter sig så kallade feminister på detta sätt? Varför underminerar de den feministiska kampen? Det resulterar att fler och fler feminister blir mer och mer hatiska mot männen. Den egentliga fienden???. Istället för de strukturer som vi då faktiskt är med och skapar. Mer och mer män blir hatiska mot kvinnor. Är det bara jag som tycker att det är en aning korkat? Att det sätter käppar i hjulet för den feministiska kampen?

Jag vill ge ett till exempel, för att göra det ännu tydligare. Jag postade denna bild i forumet efter att samma meme med annan text diskuterades. Och jag fick det genast förklarat för mig. Det är farligt att visa, att vissa tydligen verkar tro att kvinnor inte kan köra bil.  Istället för att förtydliga att kvinnor faktiskt kan vara bättre än män så kan den få kvinnor som inte var medvetna om att de enligt normen inte kan köra bil. Dessa kvinnor som var lyckligt omedvetna om detta kanske nu börjar ifrågasätta ifall de verkligen kan köra bil. Bilden som vi diskuterade innan var denna. Jag kanske borde förtydliga och självklart så kan den säkert tolkas olika. Men enligt min tolkning så ser man hur förskräckt killen ser ut, han kan ju inte riktigt lita på hennes körkunskaper.  

Det är sant. Det ger samma effekt som ”Alfons med Milla” som beskrivs i länken nedan. Där beskrivs det hur den fyra åriga dottern tar skada av att se en barnfilm. I filmen framgår det varför killar inte kan leka med tjejer. Alfons vänner, manliga vänner förklarar varför de inte kan umgås med tjejer, de är ju så flamsiga... Även om filmen slutar gott och Alfons visar att han visst kan leka med Milla så frågar dottern sin pappa varför hon inte duger, varför killarna inte vill leka med henne. Även om filmen slutar gott så kommer dotterna att tänka efter en gång till innan hon frågar om killarna på skolgården om hon får vara med. De kanske kommer säga nej.   


https://hotlamotte.com/2014/06/28/min-dotter-drabbas-av-sexismen-i-alfons-aberg/

Makten är min, men bara om jag själv inser det. Så sluta kalla mig förtryckt.


/Emerald Eye