Varför kallar du mig ett offer?

14/07/2014 00:15


Varför kallar du mig ett offer?  Jag är en feminist och inte ett offer. En feminist, inte en manshatare. Jag är en människa. Jag är en kvinna men jag är främst en individ.  Jag vet inte riktigt om jag vill kalla mig ett offer. Jag har deltagit i en del feministiska diskussioner och får med jämna mellanrum höra att jag är ett offer. Ett offer för de patriarkala strukturerna. Vi diskuterar smink. De ideal som vi kvinnor tvingas att följa. Ja vad händer om vi inte följer dessa så viktiga ideal. Vad händer när kommentarerna börjar hagla. Tydligen bryter helvetet lös. Eller? Jag försöker ställa frågan, är det verkligen männen som kommenterar när du glömt att sminka dig? Jag har aldrig hört det från någon kille. Brukar fråga min kille om han märker när jag inte sminkat mig, han brukar inte märka något.  Så vem är det som kommenterar, jo det är främst kvinnor.  Så varför är jag ett offer i det patriarkala samhället, när det egentligen är kvinnorna som förtrycker mig.

https://www.lifebuzz.com/colbie-caillat-got-tired-of-being-photoshopped-so-heres-what-she-did-about-it/

Det var någon, en feminist, som sa i princip att det är väl självklart att det förekommer konkurens mellan oss kvinnor. Det är ju en så liten del av makten som är vår. Tyvärr men det är en offermentalitet som inte kommer göra det lättare för någon kvinna. Vem har sagt att vi nödvändigtvis måste dela på den där lilla makten. Om vi begränsar oss till det, då kommer vi inte komma så långt.

Jag har den inställningen att jag själv bestämmer hur jag tar saker. Visst vissa saker kan vara sårande. Men någonstans så är det mitt ansvar, över min mentala hälsa. Mitt ansvar att lyssna selektivt, att inte köpa allt rakt av. Jag måste klara av att tänka kritiskt. Absolut det tar ett tag innan man kommer dit. Och nej du är inte en misslyckad människa för att du tar åt dig. Du måste inse att makten är din. Och om du känner att du inte har makten så finns det bara en sak att göra. Det sitter i ditt huvud. När du inser att folk kommenterar saker, för att de är osäkra. Då kommer deras kommentarer inte vara något värda.

https://emerald-eye.webnode.se/news/jag-raknar-till-tio/

Vi kvinnor måste inse att vi ofta överanalyserar saker mer än män. Så när de släpper kommentarer som att Dita von tesse är det vackraste som finns. Så Jaha, ok? Brad Pitt är ganska snygg han med. Kalla mig inte korkad, men jag bryr mig inte riktigt. Och om det nu, mot alla odds, skulle vara en medveten diss. Ja Brad Pitt är fortfarande väldigt snygg. Vem har sagt att jag måste göra dig nöjd. Eller rättare sagt, varför måste jag lyssna när det budskapet haglar runt om mig. Jag är inte ett offer. Jag väljer att skita i det som jag anser vara dåligt för mig, i det som får mig att tappa fokus.

/Emerald Eye


Ämne: Varför kallar du mig ett offer?

No comments found.

New comment